Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Margaret Atwood: biografi, kerjaya dan kehidupan peribadi

Anonim

Penulis Kanada, Margaret Atwood mengehendaki pembaca dengan karya-karyanya sejak tahun 1961, dan naskahnya The Moon Chronicler akan dibebaskan hanya pada tahun 2114, ketika ia mengambil bahagian dalam projek Perpustakaan Masa Depan. Projek itu menyerupai kapsul masa: kerja-kerja disimpan di perpustakaan awam di Oslo dan akan dicetak hanya pada tahun 2114.

Biografi

Margaret Atwood dilahirkan pada tahun 1939 di Ottawa dan mendapat namanya untuk menghormati ibunya. Ibu bapa penulis masa depan jauh dari kesusasteraan - bapanya mengkaji serangga, dan ibunya adalah ahli nutrisi. Kerana penyelidikan ayahnya, dia menghabiskan masa kecilnya di padang gurun Quebec Utara. Sebagai seorang kanak-kanak, Margaret bermimpi menjadi seorang artis. Dan, walaupun dia akhirnya memilih profesion kreatif yang lain, dia mengembangkan banyak sampul untuk koleksi puisi beliau. Dalam temu bual, Atwood menyebut bahawa dia mungkin akan kembali melukis ketika dia bersara. Beliau lulus dari sekolah dan universiti di Toronto, menerima ijazah sarjana muda dalam bahasa Inggeris. Atwood juga menghadiri Kolej Radcliffe di Universiti Harvard di Massachusetts. Saya gembira untuk berkahwin dengan suami saya yang kedua, penulis Graham Gibson, dengan siapa mereka mempunyai anak perempuan.

Kreativiti

Pengalaman tulisannya meliputi lebih dari setengah abad, Margaret menulis puisi, cerita pendek, fiksyen dan bukan fiksyen.

Penerbitan pertama berkaitan dengan koleksi puisi. Pada tahun 1990, dalam temu bual dengan Kajian Paris, dia mengakui bahawa beberapa puisi telah membawa kepada novel. Karya-karya yang paling menarik dari penulis termasuk yang berikut: "Sejarah Hamba", "Edible Woman", "Tukang Kelahiran", "Grace", "The Killer Blind".

Kerja-kerja beliau dipengaruhi oleh pandangan feminis dan ekologinya. Khususnya, pengkritik sastera sering memanggil Atwood seorang penulis feminis, walaupun dia sendiri menafikannya. Dalam novelnya, dia juga cuba untuk memberi perhatian kepada masalah alam sekitar. Contohnya, trilogi addam yang membahayakannya, menunjukkan dunia di mana kebanyakan manusia dimusnahkan oleh bencana alam. Cinta Margaret untuk alam semula jadi juga mengesahkan kedudukannya sebagai presiden kehormat masyarakat burung langka dan aktif dalam masyarakat "hijau".

Kerja sastera yang paling terkenal

Kisah Handmaid ini diterbitkan pada tahun 1985, dan pada abad ke-21 ia menerima gelombang kemuliaan baru. Acara-acara novel itu disampaikan kepada pembaca sebagai autobiografi wanita dalam masa terdekat masyarakat anti-utopia baru. Novel ini telah menjadi salah satu contoh dystopi terbaik dunia. Pengkritik mengklasifikasikannya sebagai fiksyen sains, tetapi penulis sendiri tidak suka menggunakan istilah ini. Disutradarai banyak kali di atas panggung dan di skrin, novel itu menerima bacaan baru dalam pameran TV Amerika Syarikat 2016 yang sama dengan nama yang sama.

Anugerah Paling Terpuji Margaret Atwood

  • Hadiah Pemenang - untuk novel "The Blind Assassin".
  • Anugerah Arthur Clarke - untuk novel "The Handmaid's Tale".
  • Puteri Asturias Prize - untuk pencapaian dalam kesusasteraan.
  • Hadiah Gubernur-Jeneral Kanada - untuk pengumpulan puisi "Permainan pekeliling" untuk novel "Kisah Tangan Tangan".

Kategori Popular, Julai - 2019

Top