Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Apa yang ada di dalam Kaabah

Anonim

Kaaba, yang secara harfiah bermaksud "kiub" dalam bahasa Arab, dan dalam "tempat yang tinggi dan dihormati" yang lebih tepat, konteksnya terletak di Mekah, di wilayah Masjid Suci, dan merupakan tempat suci bagi umat Islam.

Rumah suci


Kaaba adalah salah satu simbol utama dalam Islam, adalah untuknya bahawa semua umat Islam di dunia berpaling mata semasa doa. Kaabah adalah "Rumah Suci, " rumah doa. Semasa sejarahnya yang panjang, Kaabah telah berulang kali dimusnahkan dan dipulihkan, jadi dimensi dan peranti semasanya sedikit berbeza dari bangunan pertama untuk penyembahan Allah, yang anak Adam Shis dibina mengikut legenda.
Akses ke Kaabah ditutup, dan bulatan yang sangat terhad orang hanya boleh memasukinya semasa mencuci Kaabah, diadakan dua kali setahun - sebelum perayaan Ramadhan dan sebelum haji.

Kaaba hari ini berdiri di atas dasar marmar, sudutnya diarahkan ke titik kardinal dan menanggung nama yang bersesuaian. Bangunan ini sentiasa ditutup dengan penutup sutera hitam khas di mana kata-kata Al-Quran bersulam dengan emas. Batu hitam dalam bingkai perak tertanam di sudut timur Ka'ba, saiznya yang jelas ialah 16x20 cm. Batu ini adalah subjek kehormatan dan penyembahan khusus untuk umat Islam. Mengikut legenda, batu itu dikhianati oleh Allah Adam, tetapi batu itu putih. Lama kelamaan, batu tersebut menjadi hitam, menyerap dosa manusia.

Kepercayaan


Banyak legenda, legenda dan bahkan mitos yang dikaitkan dengan Kaabah. Terutama banyak soalan menyebabkan kandungan dalaman Kaabah. Mereka bercakap tentang kedua-dua huruf misterius dan kuil-kuil yang disimpan di dalamnya, serta harta karun yang tak terhitung yang tersembunyi di dalam dindingnya.
Malah, tidak ada yang seperti itu di dalam Kaabah, ia benar-benar bernilai besar bagi umat Islam, tetapi ia adalah sifat rohani. Sekiranya kita bercakap tentang khazanah, maka boleh dikatakan hanya kepada lebih dari dua ratus kilogram emas yang digunakan dalam hiasan pintu dan ruang dalam ruangan.
Pencahayaan buatan di dalam Kaabah tidak.

Pintu-pintu di Kaaba ditutup dengan emas dan terukir teks Al-Quran, lantai dan dinding dilapisi dengan papak marmer. Salah satu plat lantai adalah berbeza dari yang lain, menurut legenda, nabi Mohammed berdoa di sini dan tempat ini istimewa untuk umat Islam.
Di dinding terdapat perhiasan, tablet dengan teks tentang para penguasa yang mengambil bahagian dalam pemberontakan Ka'bah. Bumbung dipasang pada tiga tiang, masing-masing menanggung nama seorang malaikat. Pada balok-balok di antara tiang-tiang tergantung lampu dan kapal-lampu purba dengan kemenyan, dinding dan siling ditutup dengan sutera.

Kategori Popular, Julai - 2019

Top