Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Zemfira Ramazanova: biografi, kreativiti, kerjaya, kehidupan peribadi
Bagaimana untuk mengendalikan perkataan
Apakah Migrasi Besar?

Bagaimana menulis ulasan buku

Anonim

Perkataan "ulasan" dalam bahasa Latin bermakna pertimbangan. Ini mungkin semakan semula buku atau analisis kandungannya. Dan semakan dibuat bukan sahaja pada buku, tetapi juga pada filem, muzik atau artikel dalam majalah. Perkara utama ialah teks ringkas tetapi bermaklumat.


Untuk menulis ulasan buku, anda perlu membaca banyak, jika tidak, anda tidak dapat menyatakan idea anda dengan betul dan jelas. Untuk memulakan adalah membaca buku mengenai yang akan anda tulis. Lagipun, maklumat yang diberikan pengarang di sampul tidak mencukupi untuk menulis semakan berkualiti tinggi. Dan selepas itu, anda boleh bekerja. Mari kita senaraikan dengan perenggan kursus tindakan anda jika anda memutuskan untuk menulis ulasan.



  1. Sangat penting untuk membayangkan apa yang ingin anda sampaikan kepada pembaca buku ini. Sudah pasti semasa membaca, anda menyerlahkan fakta utama yang anda hanya perlu menulis.

  2. Seperti semua artikel yang perlu anda mulakan dengan tajuk. Lagipun, pakaian seperti tajuk. Diterima olehnya. Jika anda berjaya membuat tajuk seperti yang anda ingin baca lebih lanjut apabila membaca - pertimbangkan bahawa separuh kerja telah dilakukan.

  3. Bayangkan pembaca membuka ulasan anda. Apa yang dia lihat selepas tajuk utama? Sudah tentu, permulaan kajian anda. Ini tidak kurang pentingnya. Lagipun, pada dasarnya apa yang bermula dan bagaimana ia berakhir diingati. Bahagian ini juga perlu dipertimbangkan dengan teliti.

  4. Sekiranya anda mengambil tanggungjawab untuk mempertikaikan watak-watak atau pengarang, maka anda mesti memberikan hujah-hujah yang jelas dan tepat. Dan jika anda mahu berkongsi tanggapan anda - lakukan ini. Tetapi ia akan menjadi baik jika anda membenarkan pendapat anda.

  5. Sesungguhnya anda ingin membandingkan buku itu dengan apa-apa kerja lain, berasa bebas untuk melakukannya. Ingatlah bahawa segala-galanya memerlukan ukuran.

  6. Selepas anda menulis ulasan, membacanya sekali lagi. Sudah tentu, anda akan menyukainya, tetapi sekiranya anda perlu membacanya kepada orang-orang terdekat anda. Bukan sahaja anda telah terlalu jauh dengan pendapat, dan satu frasa yang seolah-olah tidak bersalah akan membuat tinjauan anda kurang ajar. Lagipun, kajian semula adalah latihan yang sangat bertanggungjawab. Ia bergantung kepada sama ada pembaca memilih buku atau tidak.

Banyak pengulas baru disiksa dengan soalan: bagaimana menulis ulasan buku tanpa kesilapan dan membuatnya boleh dibaca.
Soalan ini juga mempunyai jawapan. Yang paling penting, jangan mengelirukan semakan dengan menceritakan semula. Semakan adalah semakan, itu adalah pendapat peribadi anda. Oleh itu, jangan cuba menyalinnya dari penulis lain. Dari ini, makna semakan akan hilang. Dan sudah tentu, jangan lupa tentang celik huruf. Lagipun, jika pembaca mendapati sekurang-kurangnya satu kesilapan dalam semakan, di bawah sedar, mungkin dia akan berfikir bahawa ada kesilapan dalam buku itu. Dan ini tidak begitu wajar untuk item baru.

  • kajian semula buku

Kategori Popular, Julai - 2019

Top