Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Petua 1: Bagaimana membuat potret psikologi

Anonim

Keupayaan untuk betul membuat potret psikologi seseorang dapat membantu dalam hidup. Contohnya, lebih mudah untuk berbelanja, berkomunikasi dengan orang, menyelesaikan masalah tertentu. Penulisan profesional potret psikologi diperlukan dalam beberapa profesion. Peguam, pengurus, pengurus, ini bukan senarai lengkap mereka yang perlu berurusan dengan prosedur ini hampir setiap hari.

Unsur-unsur utama potret psikologi Sesuai potret psikologi yang mesti mengambil kira temperamen, watak, minat dan kebolehan, orientasi individu, intelektual dan emosionalnya. Peranan penting dimainkan oleh harga diri, kualiti sukarela, keupayaan untuk mengawal diri, berkomunikasi dan berinteraksi dengan satu kumpulan. Untuk mengevaluasi semua sifat keperibadian dengan betul, beberapa teknik khas telah dibangunkan. Permohonan masing-masing bergantung pada matlamat yang diusahakan oleh penyelidik.

Apa yang anda perlu bergantung kepada untuk membuat potret psikologi dengan betul.


Potret yang paling lengkap diperolehi jika penyelidik mempunyai satu set lengkap data. Antaranya ialah data biografi (status sosial, rakan, maklumat mengenai kanak-kanak, masa remaja dan dewasa, hobi dan minat), pelbagai karya (artikel dan buku bertulis, pelbagai tinjauan dan wawancara, komunikasi dengan jiran, dll.), pendapat orang lain. Pada masa yang sama, untuk membuat potret psikologi dengan betul, pengetahuan dan kaedah dari sains seperti fisiognomi, grafologi, dan lain-lain tertarik. Sudah tentu, lukisan potret penuh dan profesional memerlukan masa dan usaha. Walau bagaimanapun, yang pertama dan, dalam kebanyakan kes, kesan yang agak benar dapat dibuat dengan pengetahuan asas. Kemudian anda harus menganalisis ciri-ciri wajah dan nama yang diteliti (setiap nama mempunyai ciri emosi tersendiri dan mengenakan jejak tertentu pada pembawa), apa pakaian dan warna yang dia suka, bagaimana dia berkelakuan dalam kumpulan dan sendiri. Atas dasar ini, adalah mungkin untuk menentukan kemungkinan komisen atau bukan komisen tindakan tertentu, keunikan tingkah laku dalam pelbagai situasi.

Petua 2: Bagaimana membuat potret psikologi

Potret psikologis orang yang kita berurusan adalah penting dalam hubungan peribadi dan dalam perniagaan, jika bidang anda, misalnya, pengiklanan atau pemasaran, dan anda perlu menilai ini atau kumpulan orang tersebut. Terdapat banyak kriteria di mana orang boleh diklasifikasikan untuk menyusun potret psikologi mereka. Marilah kita berpegang pada yang paling penting dari mereka.

Arahan

1

Kriteria utama di mana anda boleh membuat potret psikologi seseorang ialah:
1. aksara (menetapkan ciri-ciri stabil seseorang, yang menentukan kelakuannya dalam situasi yang berbeza);
2. perangai;
3. harga diri;
4. kecerdasan;
5. tahap emosi.

2

Ahli psikologi membezakan pelbagai jenis watak. Sebagai contoh, K. Leonhard mengenal pasti watak-watak yang menunjukkan, tersangkut, menonjol dan bersemangat. Ciri-ciri utama orang yang menunjukkan diri adalah prestasi tindakan di bawah pengaruh emosi, keupayaan untuk digunakan untuk mencipta (kadang-kadang secara bebas) imej. Orang pedantic, sebaliknya, tidak tertakluk kepada pengaruh emosi, teliti, tidak tahu bagaimana untuk "bermain", dan membuat keputusan yang sukar. Orang yang "terjebak" adalah orang yang paling sukar untuk mengendalikan emosi dan pengalaman mereka sendiri. Mereka hampir tidak melupakan kedua-dua kejayaan dan keluhan, sentiasa menatal mereka dalam ingatan mereka (termasuk kejayaan dan penghinaan). Pada dasarnya, mereka hidup dengan peristiwa-peristiwa yang dialami dalam diri mereka sendiri daripada yang sebenarnya. Orang yang mempunyai watak yang mengasyikkan adalah sama dengan orang yang mempunyai demonstrasi, tetapi mereka lebih berkonflik, tidak tahu bagaimana menggunakan keadaan untuk tujuan mereka sendiri dan memainkan peranan. Ia seperti orang yang sangat neurotik, letih, mudah marah.

3

Segala-galanya agak mudah dengan perangai, ia mencirikan pergerakan tingkah laku manusia, kelajuan membuat keputusan. Dengan perangai, orang dibahagikan kepada 4 jenis: choleric, phlegmatic, sanguine, melancholic. Sanguine dan phlegmatic mempunyai sistem saraf yang kuat, tetapi flegmatic adalah lengai dan tidak ragu-ragu, dan orang yang sanguine cukup terangsang. Sistem saraf kolerik sangat tidak seimbang, walaupun ia tidak boleh dipanggil lemah. Orang choler tidak tahu bagaimana untuk "menekan pedal brek" dalam masa, dia mesti sentiasa sentiasa, sentiasa sibuk dengan sesuatu. Melancholic mempunyai sistem saraf yang lemah, mencurigakan, sensitif, terdedah kepada pengalaman batin yang lebih mendalam yang mengatasi sistem sarafnya.

4

Harga diri boleh menjadi normal, terkurang atau terlalu tinggi. Dia sangat tertakluk kepada perubahan, contohnya, disebabkan permulaan usia tertentu. Kebanyakan remaja mengalami harga diri yang rendah, tetapi ini pada dasarnya hilang apabila mereka menjadi dewasa, mencapai kejayaan yang besar, yang membolehkan mereka melihat diri mereka secara berbeza dan kurang bergantung pada pandangan orang lain.

5

Intelek membolehkan seseorang menilai keadaan, menyuarakan penting dan tidak relevan, membuat keputusan dan menyesuaikan tingkah laku mereka. Terima kasih kepada akal, seseorang boleh berfungsi dengan lebih atau lebih efisien. Tahap kecerdasan bergantung kepada umur, pendidikan, bulatan sosial seseorang, dll.

6

Emosi timbul terhadap kehendak manusia, tugas sesiapa sahaja untuk dapat mengawalnya, yang perlu untuk tingkah laku dalam masyarakat dan untuk kesihatan fizikal. Adalah diperhatikan bahawa orang yang lebih sihat berbeza dengan keupayaan mereka untuk mengawal emosi mereka. Walau bagaimanapun, perlu diingati bahawa mengawal emosi, mengawalnya sama sekali tidak menyembunyikannya, mendorongnya ke dalam: mereka sering menjadi lebih akut daripada tindakan sedemikian. Tahap emosional manusia bergantung kepada kemampuan untuk menguruskan emosi dengan betul.

7

Walaupun kita berpendapat bahawa kita telah menyusun potret psikologi yang jelas dari satu atau yang lain, ini tidak bermakna bahawa kita boleh bergantung sepenuhnya kepadanya. Pertama, setiap orang masih unik. Kedua, seseorang berubah dengan usia, di bawah pengaruh pelbagai keadaan kehidupan.

  • potret psikologi seorang lelaki

Petua 3: Cara menulis potret psikologi saya

Untuk mempelajari potret, anda perlu belajar di sekolah seni atau di kursus yang sesuai. Untuk menulis potret psikologi yang mencerminkan ciri-ciri utama dan aspek-aspek personaliti, maka perlu mempunyai kemahiran analitis, keupayaan untuk secara jelas mengekspresikan pemikiran seseorang dan perbendaharaan kata yang kaya.

Anda perlukan

  • Kemahiran analisis, keupayaan untuk menerangkan dengan jelas kisah, kosa kata, kesusasteraan seni dan psikologi

Arahan

1

Untuk inspirasi dan model peranan, anda boleh merujuk kepada karya penulis fiksyen. Melukis potret psikologi adalah tugas ahli psikologi, dan setiap penulis yang baik adalah psikologi berpotensi yang telah mengasah kemahirannya pada pahlawan selama bertahun-tahun. Beri perhatian kepada karya Leo Tolstoy, Anton Chekhov, Oscar Wald, William Shakespeare, dan dari sezaman - pada wira Lyudmila Ulitskaya dan Viktor Pelevin.

2

Sekiranya anda perlu menyediakan ciri-ciri psikologi di tempat pengajian, kerja, untuk draf lembaga atau contoh lain, gunakan gaya perniagaan rasmi semasa menulis.

3

Jika potret psikologi dibuat untuk tujuan kreatif peribadi, maka ini adalah kes apabila anda dapat memberikan kebebasan secara bebas kepada kemampuan sastera anda dan menggunakan gaya ucapan artistik.

4

Apabila menulis potret psikologi, anda perlu menjadi akrab dengan konsep asas psikologi umum, dan kemudian cuba untuk mendedahkan kandungan keperibadian anda dengan bantuan mereka.

5

Pada permulaan penerangan, nyatakan maklumat umum "peribadi" mengenai diri anda: nama pertama dan terakhir, umur, tempat kelahiran, dan sebagainya. Senarai mereka bergantung kepada matlamat anda.

6

Beritahu minat anda, kerana mereka adalah sumber motivasi anda dan menetapkan arah aktiviti anda. Apa yang anda sukai, apa yang penting untuk anda, berapa banyak anda mengambil berat tentangnya.

7

Perhatikan perkembangan intelektual. Di sini anda boleh mengatakan tentang ciri-ciri ingatan, pemikiran, perhatian, tentang perkembangan ucapan dan kemahiran umum.

8

Memperluaskan spesifik kehidupan emosi anda, kekuatan dan tumpuan perasaan dan pengalaman. Sudah tentu, jumlah bahagian ini berhubung dengan keseluruhan teks akan bergantung kepada tujuan potret psikologi anda.

9

Pastikan anda mengingati kebolehan anda, harga diri, tahap aspirasi, kualiti diri dan moral dan etika.

Nasihat yang baik

Anda boleh mengambil contoh sebagai contoh ciri-ciri psikologi yang terdapat di Internet.

  • Potret psikologi seseorang
  • tulis kepada ahli psikologi

Petua 4: Bagaimana menulis soalan wawancara

Kesederhanaan seolah-olah temubual adalah salah. Apabila bertanya soalan, anda sepatutnya dapat berbincang dengan rakan sekutu sedemikian rupa untuk memperoleh maklumat yang diperlukan, dan bukan satu set frasa yang diperkemas. Satu temu bual adalah dialog di mana orang yang bertanya.

Anda perlukan

  • senarai soalan, pen, notepad, perakam suara, kenalan ahli saling bicara

Arahan

1

Pertama sekali, penglibatan wartawan atau era temubual dalam topik adalah penting. Jika anda benar-benar berminat untuk bertanya kepada orang atau orang tertentu tentang hidup atau peristiwanya, yang mana dia menjadi saksi, maka anda tidak perlu teka-teki dalam senarai soalan. Sebelum ini, cubalah untuk mengelakkan pertanyaan-setem dalam semangat: "bagaimana anda menjadi pelakon? Bagaimana anda menulis lagu? Apa yang anda alami ketika buku terakhir anda keluar?"

2

Sebelum memulakan temuduga, pertimbangkan apa artikel itu akan kelihatan seperti. Cuba dapatkan sebanyak mungkin maklumat. Buat senarai contoh soalan (kira-kira 10), tentukan urutan mereka. Sudah tentu, semasa soalan wawancara boleh berubah tempat, hilang, sering semasa pertanyaan perbualan baru dilahirkan. Perlu diingat konsep bahan masa depan, jangan malu dari kursus yang dimaksudkan, jika tidak, anda tidak akan mendapat wawancara lengkap, tetapi satu set soalan dan jawapan yang tidak masuk akal. Sekiranya pengantara tidak mendengar satu sama lain, ia tidak menarik minat sama ada wawancara, wawancara atau pembaca.

3

Menurut buku Wartawan Sejagat, David Randall, soalan "dengan silap mata" memberi samada wawancara yang tidak berpengalaman kepada wartawan, atau seorang wartawan yang terlalu prihatin terhadap artikelnya. Tanya soalan klasik, tetapi sangat penting: apa? di mana Bilakah ia berlaku? bagaimana? kenapa Setelah menerima jawapan kepada mereka, anda akan memahami bahawa anda ada di tangan anda - maklumat utama.

4

Dengar dengan teliti kepada jawapannya. Oleh itu, anda tidak akan melepaskan kursus dan tidak akan membenarkan anda menipu anda dengan ungkapan yang terselubung. Minta menjelaskan mereka, selalunya di belakang mereka tidak begitu bermakna yang anda ditafsirkan dengan cara tersendiri. Frasa "bukan untuk mencetak" sepatutnya bunyi sesedikit mungkin. Untuk melakukan ini, menetapkan terlebih dahulu semua perincian perbualan, dan setelah bersetuju, jangan mundur dari kata-kata anda.

5

Jangan takut untuk kelihatan seperti orang bodoh yang bertanya mengenai perkara yang jelas untuk temu bual . Ingatlah bahawa maklumat yang anda terima akan dibaca oleh orang yang berminat dengan ini juga. Kebanyakan sumber biasanya bersedia untuk memberitahu lebih banyak jika mereka melihat orang yang berminat dalam topik mereka.

Nasihat yang baik

Sentiasa catat nama, jawatan dan jawatan yang ditemuduga di atas kertas, selepas itu meminta mereka untuk memeriksa secara peribadi, dan bukan dengan telinga, apa yang anda tulis dalam buku nota anda. Jangan mempercayai data sedemikian walaupun teknologi rakaman kualiti tertinggi.

  • "Wartawan Sejagat", D. Randall, 1996

Petua 5: Cara menulis potret seorang lelaki

Melukis seseorang adalah salah satu peringkat yang paling sukar dalam kelas seni. Dan jika anda mengulangi siluet angka untuk banyak artis awal tidak sukar, maka untuk menyampaikan ekspresi wajah dari kali pertama dengan kekerasan tidak untuk semua orang.

Anda perlukan

  • - sekeping kertas;
  • - pensil;
  • - penghapus.

Arahan

1

Pada helaian kertas yang disediakan, gunakan markup yang akan membantu anda menavigasi dalam ruang. Tandakan lokasi kepala, arah pandangan, aspek lain yang paling penting dalam kes anda.

2

Sekiranya anda menarik wajah penuh, maka secara mental membahagikan muka menjadi dua bahagian: atas dan bawah, lukiskan garis nipis. Di peringkat ini akan terdapat mata. Mereka mengambil profil - melukis garis menegak bersyarat yang menunjukkan lokasi telinga dan memisahkan bahagian rambut kepala dari muka.

3

Tandakan lokasi hidung, alis, dagu, mata. Jangan masuk ke butiran, cuma tandakan tempat di mana mereka akan ditempatkan.

4

Lukiskan rambut dengan pergerakan cahaya, perhatikan butiran yang ketara, arah pertumbuhan rambut, lokasi bayang-bayang.

5

Pergi ke mata anda. Keupayaan untuk menyampaikan pandangan dengan tepat - seni yang benar, beberapa artis dihormati boleh membanggakannya. Barisan potongnya betul, jadi perhatikan wajah model (atau foto). Sekiranya anda menarik diri, jangan keluarkan kelopak mata, kedut muka kecil. Jangan lupa tentang murid-murid, yang mana anda boleh "menyesuaikan" arah pandangan.

6

Lukiskan kening pada pertumbuhan rambut - dari hidung ke gegelung. Jangan bandingkan mereka dengan sosej, menjadikannya lebih semula jadi.

7

Sebelum imej hidung menandakan ujungnya. Memperluas atau memendekkan elemen ini pada lukisan selesai akan menjadi lebih sukar, jadi lebih baik untuk segera membawa dimensi kepada sebenar. Sesetengah artis tidak menarik hidung dalam butiran terkecil, tetapi gunakan bayang-bayang untuk menyampaikan bentuknya. Teknik ini akan mengelakkan penempatan yang salah aksen.

8

Apabila melukis mulut, buat bibir atas lebih gelap daripada bahagian bawah, bermain dengan bayang-bayang - hanya dengan bantuan mereka, anda boleh menyampaikan ungkapan yang dikehendaki pada imej.

Petua 6: Tiran keluarga: tiga potret psikologi

Pada pandangan pertama, keluarga di mana suami adalah seorang yang kejam kelihatan teladan. Mereka seolah-olah telah meninggalkan poster pengiklanan: semua orang tersenyum dan gembira, ada keselesaan dan ketenteraman di rumah, persefahaman dan kekayaan kekuasaan dalam keluarga. Segala-galanya di rumah berada di tempatnya, dan isteri dan anak-anak merasa seperti di belakang "dinding batu". Sahabat dan saudara-mara yang sangat rapat hanya meneka bagaimana keadaannya. Terdapat tiga jenis suami yang kejam moden.

Potret nombor 1: Rapi


Lelaki ini suka dalam segala-galanya. Di rumahnya pemerintahannya sempurna dan kebiasaan yang teladan. Benar, isteri mesti membersihkan, mematuhi arahan. Despotisme dalam keluarga di sini, seperti dalam tentera - tiada bantahan diterima. Dia akan sentiasa mencari sesuatu untuk mengeluh.

Dalam syarikat kawan, orang seperti itu sering ceria dan ramah, tetapi di rumah dia menjadi bos senyap, serius dan abadi yang tidak puas. Dia hanya tidak boleh berkelakuan dalam keluarga pada kedudukan yang sama. Isteri baginya adalah hamba tanpa perkataan yang sepatutnya dapat mengikuti arahannya. Manifestasi keputusasaan peribadi ini menjadikan ahli keluarga orang ini sedih dan tertekan.

Lelaki sedemikian suka pergi membeli-belah dengan isteri mereka, kerana apa-apa barang mesti dibeli di bawah kawalannya yang berhati-hati.

Isteri orang itu adalah makhluk lemah, dia letih dan tertekan. Kanak-kanak yang mempunyai bapa seperti itu juga mempunyai masa yang sukar. Dia sentiasa membuat mereka kata-kata: "jangan berlari, " "jangan bermain-main, " "tidak boleh, " "bergaul." Ini jenis kejam domestik percaya bahawa anak-anak harus dibesarkan dalam penjimatan dan tanpa keterlaluan. Dalam keluarga penindasan itu, penyalahgunaan fizikal berlaku.

Potret nombor 2: Narcissist


Tiran itu tidak akan mengalahkan sesiapa sahaja. Penghina narkis adalah semata-mata tidak perlu - dia di atas ini bytovuhi. Lelaki ini hanya tertumpu pada orangnya sendiri. Dia biasanya menarik dan pintar.

Dia dengan tulus percaya bahawa minatnya tidak mudah dicapai untuk dipahami oleh orang-orang yang dianggarkan mudah, iaitu. isteri dan anak-anak. Lelaki ini membina hubungan keluarga mereka sedemikian rupa sehingga orang-orang di sekeliling mereka benar-benar mula patuh. Orang tiran narsis membina dinding di sekelilingnya, orang luar yang memasuki dunianya dilarang keras. Orang ini tidak akan turun ke skandal primitif, dia hanya akan menunjukkan penghinaannya dan mula berkelakuan secara berasingan dan bebas.

Penindasan narsisistik suka sakit. Mereka sentiasa mendengarkan diri mereka, untuk kesihatan mereka. Lelaki itu boleh bercakap berjam-jam mengenai penyakitnya, tetapi mereka sangat menyakitkan apabila seseorang dari rumah sakit tiba-tiba menjadi sakit. Ini menyebabkan dia berasa tidak selesa dan kerengsaan. Dalam keluarganya, tidak ada yang sakit, terutama isterinya.

Penindasan keluarga sedemikian tidak berguna dalam kehidupan seharian. Mereka tidak pergi kerja rumah. Mereka lebih suka mengabaikan mentol yang ditiup atau hos.

Lelaki sedemikian memperlakukan anak-anak mereka dengan tenang. Anak-anak mereka, sebagai peraturan, sangat sunyi dan taat. Isteri harus menaikkan anak mereka supaya mereka tidak mengganggu paus dan tidak mengalihkan perhatiannya dari narsisisme.

Dalam hubungan seks, seorang yang kejam hanya peduli dengan keseronokannya. Dia tidak peduli dengan perasaan isterinya. Dia cuba hanya untuk dirinya sendiri.

Potret No 3: Hamba yang tunduk


Jenis tiran yang paling tidak dapat diramalkan. Dalam jenis psikologi ini, seorang hamba yang cinta dan seorang penghinaan yang kejam bergaul pada masa yang sama.

Dia berfokus sepenuhnya kepada keinginan suaminya. Baginya, matlamat hidup adalah memenuhi semua keperluannya. Benar, hanya keinginan yang menurut pendapatnya dianggap sangat penting.

Isteri hamba yang tunduk tidak akan bebas. Dia benar-benar dikelilingi oleh perhatiannya, dia tidak mempunyai kebebasan pilihan.

Lelaki sedemikian mengalami perubahan mood yang kerap. Mereka terdedah kepada tempoh kemurungan yang berpanjangan. Mereka sering mengancam untuk melakukan bunuh diri, walaupun mereka hampir tidak pernah meletakkan ancaman ini untuk hidup.

Semua orang di sekeliling akan tahu tentang cintanya kepada isterinya. Kanak-kanak dalam keluarga sedemikian akan menjadi alat utama pengaruh psikologi. Ayah akan sentiasa mengingatkan anak-anaknya bagaimana dia suka ibunya, dan akan cuba di mata mereka untuk mencipta imej ibu bapa yang ideal. Kezaliman semacam ini sangat memudaratkan kesihatan mental dan emosi keluarga dan kawan-kawan orang ini.

Inilah jenis kejahatan keluarga yang paling buruk. Lelaki sedemikian sangat tidak dapat diramalkan, dia dapat mengubah wanitanya menjadi peninden dan bersalah kekal, secara literal mengganas dia dengan tekanan psikologi yang berterusan.

  • Pengiraan potret psikologi mengikut kaedah A Khshanovsky

Kategori Popular, Julai - 2019

Top