Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Bagaimana untuk berdoa di gereja pada tahun 2019

Anonim

Lawatan ke gereja adalah ritus yang mempunyai peraturan - peraturannya. Salah satu tujuan utama Gereja, sebagai Kuil Tuhan, adalah untuk menyediakan seseorang tempat untuk bersahabat dengan Tuhan bebas dari kekecohan setiap hari. Ini difasilitasi oleh sifat-sifat gereja: ikon, lukisan dinding, lukisan dari kehidupan orang-orang kudus. Ketika melawat Bait Suci, seseorang harus mematuhi peraturan-peraturan yang berabad-abad lamanya yang mengikutinya dari maksud makna: bertaubat, bertanya dan terima kasih.


Di pintu masuk Bait Suci, mengalihkan mukanya ke arahnya, tiga kali dibaptis dengan busur. Makna tindakan ini adalah permintaan untuk pengampunan, bantuan dan perlindungan - ingat. "

simpan dan selamatkan saya.

"Sebagai peraturan, ketika melawat Kuil, Ortodoks melakukan ritual lain - mereka meletakkan lilin dan memberi nota untuk doa tentang kesihatan dan peringatan. Intinya adalah permintaan untuk kesihatan hidup dan pengampunan yang telah berangkat.
Doa adalah bahagian penting dalam melawat kuil. Dalam doa, seseorang berkomunikasi dengan Tuhan, memintanya untuk memaafkan, membantu dan menguatkan jiwa. Dipercayai bahawa hanya dalam doa umum Gereja terdengar paling tulus. Jika anda berdoa di gereja, ia membawa orang lebih dekat kepada Tuhan. Seseorang berdoa dengan fikiran dan hati dan dapat melakukannya di mana saja, Tuhan ada di mana-mana, tetapi Bait Suci adalah rumah Tuhan, dan oleh itu penyertaan dalam ibadat gereja dianggap perbuatan yang saleh. Doa mempunyai peraturannya sendiri: mula-mula ada rayuan kepada orang-orang kudus dan pemuliaan mereka, menyenaraikan merit mereka, maka permintaan itu mengikuti dan solat berakhir dengan ucapan syukur. Di sini, sebagaimana yang mereka katakan, mungkin terdapat pilihan, tetapi kandungan semantik umum doa adalah tepat ini: rayuan, permintaan, terima kasih.
Gereja Orthodox menetapkan untuk berdoa dua kali sehari - doa bermula hari dan berakhir. Doa di Bait Suci dilakukan semasa pelayanan ilahi. Teks doa itu diucapkan oleh pendeta, yang dalam perjalanan doa membicarakan orang-orang percaya, dan mereka mengesahkan persetujuan mereka dengan kata-katanya, melemparkan diri mereka di salib. Menyanyi paduan suara gereja membawa jemaah lebih rapat secara rohani. Untuk berdoa secara gereja secara bermakna, adalah penting untuk memahami intipati doa - yang kepadanya ganjaran, apa yang dimuliakan dan apa doa meminta Tuhan dan orang-orang kudus-Nya.
Setelah menyelesaikan lawatan ke Gereja, apabila pergi, seseorang harus berpaling ke Bait Suci, tiga kali dengan busur, menyeberang diri di pintu keluar Bait Suci sebagai tanda terima kasih untuk pembersihan rohani dan rahmat yang diterima. Ini adalah perintah dan makna untuk melawat Gereja dan memberi doa.

  • peraturan kehadiran gereja pada tahun 2019

Kategori Popular, Julai - 2019

Top