Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Bagaimana hendak pergi ke gereja

Anonim

Bagi seseorang yang baru saja beriman dan mula menghadiri perkhidmatan, persoalannya selalu timbul: apakah dia melakukan perkara yang betul, adakah dia mengambil apa yang berlaku di sekelilingnya dengan betul?


Seseorang yang telah mula pergi ke gereja harus menjelaskan kepada dirinya sendiri bahawa ketika dia pergi ke kuil, ia akan bertemu dengan Tuhan sendiri. Inilah syarat pertama dan paling penting. Doa jemaat bersama tidak membenarkan pemikiran dihentikan, dan gereja menyanyikan jiwa dengan perasaan yang sesuai.
Sebelum beribadah, adalah dinasihatkan untuk meluangkan sedikit masa dalam diam dan doa. Kuil itu adalah rumah Tuhan. Berdasarkan ini, kehadiran di gereja mestilah bersikap hormat.
Setiap orang Kristian Ortodoks dikehendaki menghadiri hari minggu dan perkhidmatan percutian. Seseorang harus berusaha untuk memahami pemujaan. Semua soalan dan keraguan yang timbul patut diselesaikan dengan imam.
Berpakaian ketika melawat kuil harus bersih dan rapi. Wanita adalah pakaian yang sesuai dengan jantina mereka, iaitu pakaian dan skirt yang tidak terlalu terbuka atau ketat. Adalah dinasihatkan untuk dilakukan tanpa kosmetik. Seorang wanita di dalam kuil harus ditutup dengan kepalanya (1 Kor 11, 13). Seorang lelaki sepatutnya berada di gereja tanpa tudung (1 Kor 11, 4). Seorang wanita dalam tempoh pembersihan tidak dapat menghadiri kuil.
Memasuki kuil, perlu meninggalkan semua kerisauan setiap hari. Perkhidmatan ini tidak perlu berputar, membuat bising, bercakap, mengganggu orang dari doa. Lelaki, mengikut tradisi Gereja kuno, berdiri di sebelah kanan kuil, wanita - di sebelah kiri.
Dalam perkhidmatan yang anda perlukan untuk menyelidiki doa, nyanyian dan membaca. Sekiranya benang perkhidmatan itu hilang, maka imam-imam menyarankan agar berdoa dengan senyap: "Tuhan, Yesus Kristus, Anak Tuhan, belas kasihan kepada saya orang berdosa." Anda tidak boleh meninggalkan kuil itu sehingga pembebasan akhir perkhidmatan.
Dan jangan berfikir bahawa lilin yang ditetapkan adalah menyuap kepada Tuhan. "Pengorbanan Tuhan adalah semangat patah" (Maz 50, 19). Meletakkan lilin, seseorang menyamakan dirinya dengan lilin lembut, ingin menjadi sama fleksibel dengan kehendak Kristus, dan menyeru Tuhan untuk menyalakan api iman di dalam hati.
Semakin banyak orang terus pergi ke gereja, semakin sedikit persoalannya, segala-galanya jatuh ke tempatnya. Ia sentiasa bernilai mengingati perkataan St. Raja Daud: "Aku akan memasuki rumahmu menurut banyak belas kasihanmu" (Mazmur 5, 8), yaitu, seseorang memasuki bait suci oleh rahmat Tuhan, dan bukan dengan kehendaknya sendiri. Dan svt. John Chrysostom memanggil belas kasihan Tuhan untuk menawarkan pengorbanan itu sebagai balasan: "Saya akan menyembah kuil kudus kamu dalam ketakutan kamu kepada Tuhan" (Maz 5, 8) - tidak seperti banyak penyembah yang menggaruk, menguap, tetapi dengan rasa takut dan gementar. Dia yang berdoa, dengan cara ini, menundukkan segala kejahatan, menepati dirinya dengan segala kebaikan, memperoleh kebaikan Tuhan.

  • bagaimana untuk pergi ke gereja

Kategori Popular, Julai - 2019

Top