Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Zemfira Ramazanova: biografi, kreativiti, kerjaya, kehidupan peribadi
Bagaimana untuk mengendalikan perkataan
Apakah Migrasi Besar?

Cara mengaku di gereja

Anonim

Salah satu sakramen Gereja Ortodoks adalah sakramen pertaubatan. Di dalamnya seorang lelaki mengaku dosa-dosanya di hadapan Allah dengan kesaksian imam.
Sudah tentu, anda boleh mengaku kepada Tuhan pada bila-bila masa dan di mana-mana tempat. Hanya dengan berfikir tentang dosa atau bahkan telah berdosa, anda harus dengan segera ikhlas kepada Kristus dengan kata-kata taubat.


Walau bagaimanapun, pengakuan gereja mempunyai ciri-ciri sendiri. Sebagai peraturan, seseorang yang ingin mengaku di gereja diberi masa untuk menyediakan. Gereja dalam kes-kes seperti itu menasihati kesendirian, doa berganda, berpuasa. Oleh itu, lebih mudah bagi seseorang untuk melihat dirinya sendiri, untuk meletakkan pemikiran dan perasaannya dengan teratur.
Agar pengakuan untuk tidak menjadi penyenaraian dosa yang mudah, ia memerlukan kesedaran mereka sebagai perkara yang memusnahkan kehidupan. Kadang-kadang, untuk pertama kalinya, untuk memudahkan persiapan pengakuan, beberapa imam mengesyorkan menuliskan dosa di atas kertas, karena sesuatu dapat dilupakan.
Menyadari dosa-dosa anda, anda perlu mencari keberanian untuk mengutuk diri anda dalam diri mereka dan menetapkan matlamat, untuk menjauhkan diri dari dosa sebanyak yang anda boleh, meminta Tuhan untuk menguatkan anda. Tetapi bukan sahaja pengakuan dalam kata-kata membersihkan seseorang. Orang yang bertaubat juga memerlukan perubahan hidup dari berdosa kepada ketuhanan.
Adalah penting bahawa seseorang yang mengaku harus percaya kepada pengampunan dosa Dosa-dosa yang diakui dan diselesaikan lebih awal, tidak perlu diulangi dalam pengakuan, kerana, menurut ajaran Gereja, mereka sudah diampuni. Bagaimanapun, jika dosa-dosa ini dilakukan lagi, maka pertobatan itu perlu. Anda juga perlu mengaku dosa yang dilakukan, terlupa, tetapi teringat sekarang.
Dalam Orthodoksi, sebelum persekutuan orang-orang kudus Tubuh dan Darah Kristus, perlu mengaku di gereja, bermula pada usia ketika anak berusia tujuh tahun. Pada masa ini, terdapat kesedaran mengenai tindakan dan tanggungjawab mereka terhadap mereka sebelum Allah dan sebelum manusia.
Dalam beberapa kes, untuk membasmi kebiasaan dosa yang lebih lengkap, yang ditanam dalam hati dan jiwa seseorang, imam boleh melantik penebusan. Dengan penebusan dimaksudkan, prestasi di mana dosa yang diakui itu disembuhkan oleh kebalikannya, dan yang menyumbang kepada perubahan kehidupan.
Pada akhir pengakuan, adalah dianjurkan dengan ikhlas mengatakan "Saya bertobat." Apabila seorang imam memusnahkan kepala orang yang bertaubat, itu berarti kembalinya rahmat Tuhan kepadanya. Selepas itu, anda harus mencium salib sebagai tanda bahawa Kristus telah mengalahkan dosa dan kematian dengan Salib; kemudian mencium Injil, sehingga berjanji untuk hidup sesuai dengan perintah-perintah Injil. Injil dan salib, berbaring di atas kertas semasa pengakuan, menandakan kehadiran Juruselamat Sendiri. Melalui pertobatan, seseorang kembali kepada jumlah anak-anak Gereja yang setia dan dibayangi oleh rahmat Kristus.

Kategori Popular, Julai - 2019

Top