Disyorkan 2019

Pilihan Editor

Bagaimanakah MIFF 2012?
Betapa seorang lelaki sejati sepatutnya kelihatan seperti itu
Bagaimana untuk tidak membuat kesilapan apabila memilih gitar

Bagaimana candi itu

Anonim

Setiap orang Kristian tahu bahawa Tuhan boleh menawarkan doa di mana-mana. Tetapi terdapat tempat tertentu di mana ia lebih mudah untuk berdoa, Tuhan mendapati di sana dengan cara yang sangat baik. Ia dipanggil kuil atau gereja. Kuil itu adalah sebuah bangunan yang ditahbiskan untuk menaikkan solat bersama oleh orang percaya.


Dan, tentu saja, kuil itu diatur sedemikian rupa sehingga ia berbeza dari bangunan lain. Pintu masuk ke gereja adalah dari barat, dan mezbah itu selalu menghadap ke timur, mengingat bahawa iman Kristian datang dari timur, dari tanah Yudea, tempat tinggal Yesus Kristus.
Di kubah kuil, sebagai sepanduk kemenangan, adalah salib. Kuil dalam asas mereka mempunyai imej yang berbeza: salib - kerana Gereja telah mendapat kekuatan dan kehidupan untuk mereka; bintang lapan-tanda - sebagai tanda bahawa Gereja menerangi dengan terang anugerah Kristus; lingkaran - sebagai lambang keabadian Gereja; kapal itu seperti bahtera Nuh yang baru, di mana orang Kristian mencari keselamatan.
Di dalamnya, kuil itu diatur sedemikian rupa sehingga ia mempunyai tiga cabang. Mezbah itu, kemudian datang bahagian pertengahan, yaitu kuil atau gereja itu sendiri, dan sebuah alur dengan teras.
Mezbah itu adalah langit yang sama di mana Tuhan tetap tidak kelihatan. Mezbah itu juga merupakan syurga duniawi, di mana sebelum Kejatuhan nenek moyang umat manusia hidup. Mezbah itu adalah tempat kelahiran Juruselamat, permulaan perjamuannya untuk berkhotbah, sakramen perhubungan ditubuhkan oleh Dia, Dia menderita di sana, mati di salib, dibangkitkan dan naik ke syurga. Hanya imam yang boleh memasuki mezbah. Sekiranya keperluan khusus, kemasukan lelaki awam dibenarkan di sana. Bagi wanita, pintu masuk ke mezbah ditutup sebagai tanda bahawa lelaki itu telah kehilangan kebahagiaan surgawi karena Hawa.
Kuil utama kuil - tahta, terletak di mezbah. Inilah takhta Raja kemuliaan, di mana Allah sendiri hadir. Di atas takhta itu ada korban yang tidak berdarah untuk damai.
Dari bahagian tengah kuil, mezbah itu dipisahkan oleh ikonostasis. Pintu tengah ikonostasis dipanggil Pintu Diraja, kerana Raja memerintah melalui mereka dalam Hadiah Suci.
Bahagian kuil yang ada di tengahnya sebenarnya dipanggil gereja atau kuil. Pemisahan ini adalah Kerajaan Kristus yang diberkati di bumi, yang terdiri dari orang-orang yang percaya kepada-Nya. Mungkin ada orang awam di sini, tetapi hanya orang yang setia, yaitu, orang percaya yang dibaptiskan dan tidak dikucilkan dari berpartisipasi dalam sakramen-sakramen.
Bahagian ketiga kuil, teras, dibahagikan kepada dalaman - pra-hramie, dan luar - teras. Kepura-puraan ini dimaksudkan untuk peminat dan orang awam, yaitu, mereka yang baru saja mempersiapkan untuk pembaptisan. Di beranda itu terasa sangat menyesal dengan orang miskin, memohon.

Kategori Popular, Julai - 2019

Top